Sähkön tukkumarkkinoiden hintakatosta ekonomistin näkökulmasta
Useatkin tahot ovat viime aikoina ehdottaneet julkisuudessa sähkön tukkumarkkinoille hintakattoa. Keskustelu näyttää helposti typistyvän eipäs – juupas -väittelyksi, jossa hintakattoa kategorisesti joko vaaditaan tai vastustetaan. Asia ei ole kuitenkaan ollenkaan näin mustavalkoinen, vaan se on huomattavan monitahoinen.
Tällä hetkellä käytännössä koko Euroopan kattavalla sähkön
vuorokausimarkkinalla hinta ei voi ylittää 4000 €/MWh, koska on päätetty, että
tämän suurempia osto- tai myyntitarjouksia ei voi markkinalle jättää.[1] Samalla on päätetty säännöstä, että jos markkinahinta ylittää vähintään 60 %
tästä tarjousten ylärajasta, sitä nostetaan viiden viikon kuluttua tuhannella
eurolla ylöspäin.[2] Näin
tehtiin viime keväänä, kun Ranskassa hinta oli kahdella tunnilla lähes
silloisella ylärajalla eli 3000 €/MWh (hinnat olivat 2720 €/MWh ja 2990 €/MWh).
Toisen kerran sääntöä käytettiin tänä syksynä, kun Baltiassa hinta oli 17.8.
yhdellä tunnilla tasan nykyisellä ylärajalla eli 4000 €/MWh. Vain muutama
megawatti enemmän tarjontaa tai vähemmän kysyntää olisi laskenut Baltiassa hinnan
alle 2000 €/MWh. Mutta nyt tarjousten yläraja on 20.9. alkaen siis jo 5000
€/MWh.
Nykymekanismin taustaa
ACER on EU:n energia-alan sääntelyviranomaisten yhteistyövirasto,
joka konsultointien jälkeen lopulta säätää EU-alueella toimivan sähkömarkkinan
mekanismit. ACER on perustellut hinnan ylärajasääntöä mm. jonkinlaisella
kompromissilla kahden näkemyksen välillä.[3] Toisen mukaan sähkön kuluttajat eivät ole tottuneet arvioimaan, mikä sähkön
taloudellinen arvo heille oikeasti on, ja sen vuoksi he jättävät ostotarjouksensa
markkinalle yleensä korkeimmalla mahdollisella hinnalla, koska toteutunut hinta
on yleensä selvästi tätä alempi. Hintakatto suojelisi heitä satunnaisilta
korkeilta hintapiikeiltä. Toisen näkemyksen mukaan markkinan toimintaan ei saa
puuttua minkäänlaisella hintakatolla, jotta markkinan tehokkuus ja investoinnit
uuteen tuotantokapasiteetti ja kulutusjoustoon eivät vaarantuisi ja markkinatoimijat
voivat vapaasti reagoida korkeisiinkin hintoihin.
Taloustieteen termeillä nykymekanismi voidaan kuvata niin,
että markkinalla on hintakatto lyhyellä aikavälillä mutta pitkällä aikavälillä
ei. Taloustieteessä lyhyellä aikavälillä tarkoitetaan aikaa, jossa investointeja
uuteen tuotanto- tai kulutuskapasiteettiin ei ehditä tehdä eli hinnat
muodostuvat markkinalla sillä hetkellä olevan kapasiteetin perusteella.
Pitkällä (ja keskipitkällä) aikavälillä taas tuotanto- ja kulutuskapasiteetti
sopeutuvat markkinatilanteeseen uusien investointien ja markkinoilta
poistumisten kautta. Muutokset varsinkin sähkön tuotantokapasiteetissa
tapahtuvat hitaasti, minkä vuoksi sähkömarkkinalla lyhyt aikaväli on moneen
muuhun toimialaan nähden suhteellisen pitkä. Vaikea sanoa kuinka pitkä, mutta tulevan
talven kannalta tämä lyhyt aikaväli on joka tapauksessa se tärkeämpi.
On selvää, että pitkällä aikavälillä minkäänlaista markkinahintaa
rajoittavaa hintakattoa ei ole syytä olla. Jos korkeat hinnat ovat seurausta
niukkuudesta eli siitä että viimeisiäkin (kalleimpia) tuotantoresursseja
joudutaan ottamaan käyttöön kysynnän kattamiseksi, on oltava kannustin
investoida uuteen tuotantokapasiteettiin ja kulutuksen joustoon. Mitä korkeampi
hinta on, sitä suurempi on taloudellinen kannustin uusille investoinneille.
Pitkän aikavälin hintakatto saattaisi myös tarpeettomasti estää markkinoille
tulon uusilta teknologioilta, jotka tyypillisesti ovat alussa kalliita.
Mutta entä lyhyt aikaväli? Sähkömarkkinalla investoinnit
tapahtuvat huomattavan hitaasti. Uuden tuotantolaitoksen rakentamiseen voi
mennä useita vuosia. Vastaavasti esimerkiksi kuluttajien kiinteähintaiset,
määräaikaiset sähkösopimukset voivat hidastaa kuluttajien osallistumista
kysyntäjoustoon, mutta myös teollisuuden kysyntäjousto saattaa vaatia
jonkinlaisia investointeja tai uudelleensuunnittelua. Koska investoinnit
tapahtuvat hitaasti, on perusteltua, että myös niitä ohjaava hintasignaali
muuttuu hitaasti. Markkinoilta vie aina aikansa sopeutua muuttuneeseen
tilanteeseen. Jos hinnan annetaan nousta nopeasti hyvin korkeaksi, tämä
oppiminen ja muutoksiin reagoiminen voi tulla hyvin kalliiksi.
Jos katsotaan pohjoismaista dataa, ACER:in lyhyen aikavälin
huolet näyttävät aiheellisilta. Kysyntäjoustoa on tällä hetkellä korkeilla
hinnoilla hyvin vähän. Selvästi suurin osa ostotarjouksista jätetään
kattohinnalla. Aina ei ole varmaankaan tarkasti mietitty, onko tämä se sähkön
aito arvo itselle. Baltiassa kysyntäjoustoa on erityisen vähän. Hinta olisi
17.8. ollut ties missä, jos minkäänlaista kattoa ei olisi. Kuluttajat on hyvä
suojata tällaisilta äärihinnoilta. Toisaalta hintapiikit ovat usein seurausta
harvinaisista yhteensattumista, joita ei ole osattu odottaa. Esimerkiksi
Ranskassa huippuhinnat keväällä aiheutuivat useasta yhtäaikaisesta toisistaan
riippumattomista harvinaisista tapahtumista.[4] On hyödyllistä rajoittaa tällöin hinnannousua, koska investoinnit harvoin
perustuvat poikkeuksellisen harvinaisiin hintapiikkeihin.
Sähkömarkkinoille on tuotantopuolella tyypillistä myös
kapasiteetin blokkimaisuus (”lumpiness”). Tuotantolaitokset tai uudet
siirtoyhteydet tulevat markkinoille hitaasti, mutta kun ne tulevat,
kapasiteettia voi tulla yhtäkkiä paljon lisää. Tämä saattaa johtaa
siirtymävaiheisiin, jossa markkina on hetken aikaa epätasapainossa, kun
toimijat jäävät odottamaan tulevaa murrosta. Tällaisessa tilanteessa
väliaikaisella hintakatolla voi olla tasapainottava rooli. Esimerkiksi Suomessa
on vähän tämän tyylinen tilanne Olkiluoto 3:n suhteen. Uudet pitkäikäiset
investoinnit eivät perustu hintoihin ennen Olkiluoto 3:n kaupallista käyttöä
vaan hintoihin sen jälkeen. Eli korkeat hinnat ennen Olkiluoto 3:n täyttä
tuotantotehoa eivät ainakaan uuteen tuotantokapasiteettiin investoimisen vuoksi
olisi tarpeellisia. Toisaalta myös EU:ssa tavoiteltu siirtyminen pois
venäläisestä energiasta voidaan ajatella siirtymävaiheena, jossa
hintasignaalien tilapäinen peukalointi voi olla perusteltua.
Alhainen hintakatto
Mutta missä lyhyen aikavälin hintakatto sitten pitäisi olla?
Jos hintakatto on alempi kuin korkeimmat myyntitarjoukset, se rajaa kalleinta
tuotantoa pois (myös ulkomailta tulevaa). Tuotannon rajaaminen pois markkinalta
on tietysti itsessään ongelmallista, kun ollaan tilanteessa, jossa riittävyyden
kanssa voi tulla ongelmia. Esimerkiksi tällä hetkellä maakaasuun perustuvan
sähköntuotannon rajakustannukset ovat yli 600 €/MWh (SRMC eli short-run
marginal cost, sisältää polttoainekustannukset ja päästöoikeuden hinnan). Myös
tätä kalliimmat myyntitarjoukset ovat perusteltuja, koska pitkällä aikavälillä
voimalaitosten on katettava myös kiinteät ja investointikustannukset. Mitä
harvemmin laitosta ajetaan, sitä enemmän se joutuu nostamaan tarjoushintaa
rajakustannushinnan päälle ollakseen kannattava. Suomessa kalleimmat
myyntitarjoukset vuorokausimarkkinalla ovat tuhannen euron luokkaa, muualla
Euroopassa selvästi enemmänkin. Korkeimpien myyntitarjousten alle menevä
hintakatto voisi olla perusteltua, jos tarjoushinnat eivät perustu aitoihin
kustannuksiin vaan tarjouksissa on ns. ilmaa. Näin voi käydä esimerkiksi
silloin, jos jollain toimijalla on paljon markkinavoimaa suuren kysynnän
tunneilla. Tästä ei Suomessa kuitenkaan vaikuta olevan kysymys. Jos sähkön
tuotannon kustannukset ovat aidosti korkeat, hintakatto ei siihen auta.
Mitä matalampi hintakatto on, sitä todennäköisempää on
joutua jonkinlaiseen sähkön säännöstelyyn, sitä pitempiä säännöstelyjaksot ovat
ja sitä suuremmalla määrällä kysyntä ylittää tarjonnan eli säännöstely on sitä
hankalampaa. Alkuvaiheessa säännöstely tarkoittaa sitä, että ostajat eivät saa
vuorokausimarkkinalta haluamaansa määrää kokonaan. Se saattaa olla vielä
mahdollista korjata markkinoiden kautta, mutta loppuvaiheessa voidaan joutua kierrättämään
lyhytaikaisia alueellisia sähkökatkoja ennalta sovitun kaavan mukaisesti. Kaikenlaista
säännöstelyä on vaikea toteuttaa tasapuolisesti. Voi olla, että kohteet, joille
tasainen sähkö on hyvin tärkeää ja jotka voisivat sen takia olla valmiita
maksamaan sähköstä hintakattoa enemmän, jäävät ilman sähköä, kun samaan aikaan
ne, joille se ei ole yhtä tärkeää, saavat sitä. On selvää, että olisi parempi
antaa markkinan ratkaista se, kuka kulutusta milloinkin vähentää ja kuinka
paljon.
Jos säännöstelyyn joudutaan usein, saattaa markkinoille
ilmaantua epätoivottavia lieveilmiöitä. Jos ostaja arvelee, että se ei
säännöstelyn vuoksi saa markkinalta kokonaan sitä määrää, mitä ostotarjous
koskee, se saattaa kasvattaa ostettavaa määrää suuremmaksi, kuin mitä se
oikeasti tarvitsee. Tämä sekoittaisi markkinoita entisestään. Tällaista on
nähty aiemmin maakaasumarkkinoilla BalticConnectorin nominointien yhteydessä,
kun toimijat ovat halunneet siirtää enemmän kuin mitä siirtokapasiteetti on
mahdollistanut.
Matala, yksinkertainen hintakatto asettaa myös toimijoita
eriarvoiseen asemaan. Se vaikuttaa suhteellisesti enemmän tuotantomuotoihin,
joilla on korkeat rajakustannukset. Tasapuolisempi hintakatto vaatisi yritysten
tarkan kustannusrakenteen ja strategian tuntemista. Etelämpänä Euroopassa
esitetään joskus erilaista hintakattoa eri tuotantomuodoille. Pohjoismaissa
tätä on vaikea toteuttaa, koska myyntitarjoukset eivät ole laitoskohtaisia vaan
yrityskohtaisia ja yrityksillä voi olla hyvinkin monipuolinen tuotantoportfolio,
jota ne myyvät yhdellä tarjouskäyrällä.
Kysyntäjousto
Pitäisikö hintakatto olla sitten heti korkeimpien
myyntitarjousten yläpuolella? Jos se laitetaan siihen, se ei vaikuta
tarjontaan, mutta silloin menetetään todennäköisesti kysynnän joustoa eli juuri
sitä, että saadaan markkina päättämään, kenelle sähköä niukkuustilanteessa
ohjautuu. Eli lyhyellä aikavälillä korkean hinnan hyväksymisen vastineeksi
halutaan kysyntäjoustoa, muuten korkea hinta on ostajan kannalta täysin hyödytön
ja haitallinen ja se kannattaisi katottaa. Keskeinen kysymys hintakattoasiassa
onkin, miten kysyntäjousto käyttäytyy, kun mennään yli tuhannen euron
hintoihin. Syntyykö sitä luonnostaan tai voiko sitä synnyttää esim.
informaatio-ohjauksella? Tätä ei tiedä varmuudella oikeastaan kukaan, koska
näin korkeita hintoja ei ole aiemmin ollut pitkiä ajanjaksoja, mutta tulevana
talvena niitä voi olla edessä.
Jos katsotaan Baltian huippuhintaista tuntia 17.8., niin kysyntä ei vähentynyt yhtään 3000 €/MWh ja 4000 €/MWh välillä. Kysyntä väheni 1 MW 3000 €/MWh kohdalla ja sitten seuraavan kerran 2000 €/MWh tietämillä. Voi siis ajatella, että ostajat maksoivat sähköstä 2992 MWh x (4000 - 3000) €/MWh eli 3 milj. € ylimääräistä saamatta vastineeksi mitään. Vastaavasti 1 MW:n kysyntäjouston hinta oli 2992 MWh x (4000 - 2000) €/MWh eli 6 milj. €. On helppo pitää tällaista kysyntäjoustoa suhteettoman kalliina. Ainoa hyöty näistä korkeista hinnoista lyhyellä aikavälillä lienee siinä, jos ne kannustavat ostajia miettimään, miten ne voivat vähentää kulutusta, millä hinnalla ja tarjoamalla sen mukaisesti vuorokausimarkkinalle. Esimerkiksi Nord Pool ohjeisti tapauksen yhteydessä ostajia miettimään tarkemmin, voisiko kattohinnalla ostamisen sijaan miettiä vaihtoehtoiskustannusta, jos osa sähköstä hankitaankin päivänsisäiseltä markkinalta ja tarjota vuorokausimarkkinalla sen mukaisesti.[5] Tämä on siis esimerkki informaatio-ohjauksesta. Toistaiseksi kysyntäjoustoa ei Baltian kysyntäkäyrille ole juurikaan ilmestynyt yli 2000 €/MWh alueelle, mutta ilahduttavasti viime aikoina Suomen kysyntäkäyrille on ilmestynyt joustoa jopa 3000 – 4000 €/MWh -alueelle. Muissa Pohjoismaissa kysyntäjousto vuorokausimarkkinalla on yhtä nihkeää kuin Baltiassa, mutta toisaalta niissä tarjontakäyrä voi olla erilainen kuin Suomessa. Joissain Keski-Euroopan maissa taas kysyntäjoustoa on tällä hetkellä vuorokausimarkkinalla selvästi Pohjoismaita enemmän.
Kysyntäjouston syntymiseen vaikuttaa paljon myös se, miten
nopeasti hinnat vaihtelevat. Monen kuluttajan on helpompi siirtää kulutusta
toiseen ajankohtaan niin, että kulutuksen kokonaismäärä pitemmällä ajanjaksolla
ei lainkaan vähene. Esimerkiksi kotitalouksissa jotain kulutusta on ehkä
helpompi siirtää halvemman hinnan tunneille vuorokauden sisällä, mutta siirto päivien
tai viikkojen välillä voi olla vaikeaa. Teollisuudessa rytmi voi olla toinen.
Tällaisen kulutuksen ajallisesta siirrosta tulevan kysyntäjouston hyödyntäminen
edellyttää sitä, että hintojen annetaan vaihdella suhteellisen laajalla
skaalalla, jotta kannustimet siirtoon ovat hyvät. Eli korkeampi hintakatto on
perustellumpi silloin, kun hinnat vaihtelevat nopeasti ja paljon. Jos
hintakatto on matala ja se rajoittaa hintoja pitkiä aikoja, kulutuksen siirto
halvemman hinnan ajanjaksoille voi olla vaikeaa tai kannattamatonta, mikä
vähentää kysyntäjouston tarjontaa. Mutta tässäkin on vaikea etukäteen tietää,
miten paljon ja minkälainen hintojen vaihtelu kysyntäjoustoa synnyttää eniten.
Hinnan teoreettinen yläraja
Entä pitäisikö hintakatolle olla mitään ylärajaa? Taloustieteen
perusteorioiden ja ihan arkijärjenkin mukaan sähkön ei pitäisi koskaan maksaa
enemmän kuin mikä on toisen vaihtoehdon eli sähköttä jäämisen kustannus
kuluttajalle. Eli pitäisi tietää, kuinka paljon kuluttajat ovat valmiita
maksamaan siitä, että sähköt eivät katkeaisi. Tätä voi kysyä suoraan
kuluttajilta ja niin on tehtykin. Itse asiassa sähkön sisämarkkina-asetus
velvoittaa selvittämään tämän ns. VoLL-arvon (Value of lost load) kullekin
hinta-alueelle toimitusvarmuustason arviointia varten, mikäli jonkinlaista
kapasiteettimekanismia halutaan soveltaa.
Nämä VoLL-arviot voivat tuntua yllättävän korkeilta. Suomessa
on päädytty joitain vuosia sitten toteutettujen kyselytutkimusten perusteella keskimääräiseen
VoLL-arvoon 8000 €/MWh.[6] Tyypillisesti yksittäisen kotitalouden tai yrityksen on kuitenkin erittäin
vaikea arvioida tarkkaa VoLL-arvoa ja siksi tuloksiin on suhtauduttava
varauksella. Tulokset vaihtelevatkin erittäin paljon erilaisilla menetelmillä
ja eri maissa tehdyissä tutkimuksessa. Esimerkiksi Suomessa kotitalouksien VoLL
saattaa vaihdella välillä 4000 – 20000 €/MWh.[7] Silti on selvää, että kyse on useista tuhansista euroista, ei sadoista.
Joissain EU:n ulkopuolisilla sähkömarkkinoilla hintakatto
pyritään asettamaan suoraan tasolle, jossa VoLL:in arvellaan olevan. Euroopassa
on ajateltu, että hintasääntö mahdollistaa pitkällä aikavälillä hintakaton
asettumisen automaattisesti VoLL:in tasolle. Yleensä kuitenkin
sähkömarkkinoiden hintakatot ovat selvästi VoLL:in alapuolella, mutta toisaalta
myös toteutuneet hinnat selvästi hintakaton alapuolella. Tällaiset VoLL:ia selvästi
alemmat hintakatot vaikuttavat toimivan hyvin. Kyse ei ole siitä, etteikö
taloustieteen teoria toimisi käytännössä, vaan siitä että mm. riittävän tiedon
puutteen vuoksi ihmiset eivät välttämättä käyttäydy yhtä matemaattisen tarkasti
kuin teorioiden lähtöoletuksissa oletetaan.
Mielenkiintoinen teoreettinen lähestymistapa asiaan on myös
se, että koska hintakatolla haetaan edullista kysyntäjoustoa ja riskinä on, että
se tulee liian kalliiksi, niin pitäisikö itse asiassa sähkön hinnan sijaan
kysyntäjouston hinta olla se, jolle asetetaan katto? Eli käytännössä peli
vihellettäisiin markkinalla poikki alemmalla hintatasolla silloin, kun
kysyntäjouston hinta on korkea (kysyntäkäyrä on jyrkkä) ja korkeammalla
hintatasolla silloin, kun kysyntäjousto on halvempaa (kysyntäkäyrä loivempi).
Tämä on kuitenkin enemmän akateemista pohdintaa kuin jotain, mitä voi soveltaa
käytäntöön nykytilanteessa, mutta on hyvä tunnustaa, että nykymekanismi ei ole
välttämättä joka tilanteessa täydellinen ja sitä kannattaa koko ajan
tarkastella kriittisesti ja tarvittaessa kehittää.
Yhteenvetona voisi ajatella, että jos katsotaan asiaa vain
Suomen näkökulmasta, alle 1000 €/MWh hintakatto olisi nykytilanteessa hyvin erikoinen
ja se vaatisi erittäin hyviä perusteluja. Mutta siitä ylöspäin hintakattoa voikin
sitten esittää varsin laajalla skaalalla. Jos uskoo, että kysyntäjoustoa syntyy
tai sitä voidaan synnyttää, kun hinnat edelleen nousevat tai vaihtelevat
voimakkaasti, voi korkeakin hintakatto olla perusteltu. Jos taas ei usko
kysyntäjouston syntymiseen, arvioi kysyntäjouston tulevan liian kalliiksi, tai
haluaa varmuutta hintoihin ja luottaa säännöstelyn onnistumiseen riittävän
hyvin, voi kannattaa matalampaa hintakattoa. Jonkinlainen kolmas tie voisi olla
kysyntäjouston varmistaminen ennalta esim. Olkiluoto 3:n järjestelmänsuojan
tapaan, mutta siinä törmätään helposti lainsäädännöllisiin ongelmiin
(valtiontuki), jos se toteutetaan markkinan sisällä.
Joka tapauksessa lyhyellä aikavälillä hintakatto on koko
ajan ollut olemassa ja epäilemättä se on sitä jatkossakin. Tästä syystä
keskustelu siitä, pitäisikö hintakatto olla vai ei, ei ole kovin hedelmällistä,
jos ei samalla puhuta siitä, millä hintatasolla hintakaton pitäisi olla, millä
perusteella juuri siinä, kuinka kauan sen pitäisi olla voimassa, pitäisikö
hintakaton päivittyä jonkin säännön perusteella tilanteen muuttuessa, ja mihin
tällainen sääntö pitäisi kytkeä? Nämä kaikki ovat vaikeita kysymyksiä, mutta poikkeustilanteissa
nämä asiat saattavat olla aivan keskeisiä elementtejä tämän herkän markkinan
tehokkaan toiminnan kannalta.
Kuva 2. Aggregoidut kysyntä- ja tarjontakäyrät
Saksassa (ja Luxemburgissa) 26.8. 17-18 CET. (Kuva: epexspot.com)
[2] Tarkkaan
ottaen yläraja nousee jo seuraavana päivänä, mutta se otetaan markkinoilla
käyttöön vasta viiden viikon kuluttua. Jos tuon viiden viikon aikana 60 %
uudesta ylärajasta saavutetaan, raja nousee taas seuraavana päivänä ja
markkinoilla siitä viiden viikon kuluttua. Yläraja voi siis nousta nopeastikin.
Juttua korjattu 2.9.: käyrien värien selityslaatikko kuvan 1 oikealla puolella.
Kommentit
Lähetä kommentti